Ουσιαστικά, και ενώ η διαδικασία είχε ξεκινήσει από πιο πριν, κατά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 η έρευνα αρχίζει να απευθύνει το κοινό ως αυτοτελές αντικείμενο, ως ενεργό.
Ενώ οι θεωρητικοί δε συναινούν σχετικά με τον ορισμό ενός ενεργού κοινού, τρεις ιδιότητας της έννοιας αποκτούν ιδιαίτερο νόημα:
- ωφελισμός
- προθετικότητα (κίνητρα)
- οχύρωση απέναντι στην επιρροή (των μέσων)
Katz: Αντί να ρωτάμε "τι κάνουν τα Μέσα στους ανθρώπους", πρέπει να ρωτήσουμε "τι κάνουν οι άνθρωποι με τα Μέσα".
Οι Blumler και Katz (1974) συμπεριλαμβάνουν στη συλλογιστική τους:
- τις κοινωνικές και ψυχολογικές μεταβολές
- των αναγκών που δημιουργούν
- προσδοκίες από τα
- ΜΜΕ και άλλες πηγές, οι οποίες οδηγούν σε
- διαφορετικά σχήματα στην έκθεση των μέσων (ή εμπλοκή σε άλλες δραστηριότητες) που έχουν ως αποτέλεσμα την
- ανάγκη ικανοποίησης και
- άλλες επιπτώσεις, οι περισσότερες από τις οποίες είναι ακούσιες.
- Ενεργό κοινό, το οποίο κάνει τις επιλογές του με γνώμονα τα κριτήρια που έχει και την πρότερη εμπειρία του από τα μέσα
- Η χρήση των μέσων ως ένας τρόπος για την ικανοποίηση των αναγκών του ατόμου.
- Διαφυγή (από την πραγματικότητα, π.χ. ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ταξιδιωτικό πρόγραμμα στην τηλεόραση)
- Προσωπικές σχέσεις (συζήτηση με συναδέλφους/ φίλους για ένα πρόγραμμα που παρακολούθησαν).
- Προσωπική Ταυτότητα (ταύτιση με ένα χαρακτήρα σε ένα πρόγραμμα).
- Παρακολούθηση (ενημέρωση για τα δρώμενα, ειδήσεις).
Κριτική και σχόλια (Δεμερτζής, 2002):
- Περιορισμένη θεώρηση της έννοια της ανάγκης: Η ίδια η έννοια των αναγκών είναι υπερβολικά σύνθετη: βιολογικές και κοινωνικές, πρωτογενείς και δευτερογενείς, βασικές και συμβολικές. Η έννοια του κινήτρου παρουσιάζεται ως περισσότερο δόκιμη στο θεωρητικό πλαίσιο του Παραδείγματος.
- Μεθοδολογικός ατομικισμός: Το μοντέλο αδυνατεί να ερευνήσει τις πιθανές αντικειμενικές μεταβολές που επέρχονται από τη χρήση των μέσων και οι οποίες ενδέχεται να μην γίνονται αντιληπτές από το υποκείμενο
No comments:
Post a Comment